Aada Vuoriaho ja Valtteri Valtonen Heinäheittojen tähdet

12.7.2021

Aada Vuoriaho ja Valtteri Valtonen Heinäheittojen tähdet

Jyskeen 15-vuotiaat Aada Vuoriaho ja Valtteri Valtonen vastasivat moukarin seuraennätyksillään kovimmista tuloksista Laitilan lauantaisissa Heinäheitoissa. Aada sinkautti kolmen kilon rautapallon lukemiin 53,19 ja Valtterin kiloa painavammalle lekalle saatiin mittaa 50,18.

Teksti: Ilkka Simola

Aadan työskentely ringissä oli vakuuttavaa viiden mitatun heiton kantaessa reilusti yli 50 metriä. Omissa nimissä ollut seuraennätys parani kahdella metrillä ja viime kaudesta kehitystä on tullut jo reilut kuusi metriä. Kausitilastossa tulos oikeuttaa kolmannelle sijalle. Aada voitti myös kiekon tuloksella 37,84 kuulakaaren 11,72 tuodessa kakkossijan

Sen sijaan Valtteri hakee moukarissa vielä varmuutta kovimpien kiskaisujen päätyessä heittohäkin tolppiin. Oma ennätys parani puolitoista metriä ja kotimaan tilastossa tällä hetkellä on hallussa neljäs sija. Kuulassa Valtteri otti voiton vauhditta työntämällään 13,75 pukkauksella, mutta kiekossa kisa jäi tuloksetta vain häkin etutolppien kolistessa rajuissa vedoissa. Potentiaalia raamikkaalla nuorukaisella on koviin tuloksiin kunhan Aadan ohella Anne Lehdon valmennuksessa olevan kaverin pyörähdykset osuvat kohdalleen.

Moukarissa kirjattiin kolmaskin seuraennätys Aadan pikkusiskon 9-vuotiaan Aino Vuoriahon heittäessä 13,25 kohentaen Fanny Perkkolan vuonna 2009 heittämää tulosta näin nuorten vähemmän kilpaillussa lajissa.

Kausitilastossa korkealle oikeuttavat tulokset teki myös Kerttu Matikainen. Yli metrin parannus kuulassa tulokseen 8,03 ja kiekkokaari 20,20 vievät 10-tytön valtakunnan listalla kummassakin lajissa kolmanneksi. Myös moukarissa tuli oma ennätys 16,06.

11-poikia isännöi Peetu Tanhuanpää tulossarjalla kuula 8,48 (PB), kiekko 26,30 ja moukari 23,26.

Myös Suomisen tytöt parantelivat reilusti ennätyksiään14-vuotiaan Ella-Marianheittäessä moukaria 30,57 ja 12-vuotiaan Anna-Emilian työntäessä kuulaa 9,23.

Kolme kauden kärkitulostakin kisoissa saatiin. Kalannin Vankan Odelia Suutariheitti kiekossa 10-sarjan kärkeen 25,25 kaarella ja Kiukaisten Kisailijoiden Mila Mäkinen 11-sarjan moukarissa tuloksen 32,02 ja saman seuran Kiia Mäkinen 13-tyttöjen kiekossa 42,83.

Omia ennätyksiä kisoissa tehtailtiin runsaasti yli puolen reilusta sadasta lajisuorituksesta saadessa peräänsä PB-merkinnän.

Kisapäivän sankareihin kuuluvat myös toimitsijat. Kahdeksantuntisen tapahtuman läpivienti 30 asteen helteessä vaati juomisen ja aurinkovoiteen lisäksi sitkeää talkoomieltä. Parempi kuitenkin näin kun kahden aiemman vuoden Heinäheittojen rankkasateessa värjöttely.

Heinäheitoissa kisailtiin perinteisesti kuulassa, kiekossa ja moukarissa. Keihään vuoro on ensi lauantaina klo 12 alkavien Nuorisokansallisten yhteydessä. Sitä ennen on vuorossa jo perjantai-iltana käynnistyvät 17- ja 19-sarjojen moniottelut.