Naisten pesiskausi alkanut tehokkaasti kolmella selvällä voitolla

18.6.2021

Iida Lastama on aloittanut kauden mallikkaasti. Kolmessa pelissä saaliina jo mm. neljä kunnaria.

Jyskeen naisjoukkue on aloittanut runkosarjansa viime kauden tapaan pelkillä voitoilla. Kun kolme runkosarjan peliä on pelattu, Jyskeellä on kasassa täydet yhdeksän pistettä. Naisten kovan kevätvireen ovat saaneet todeta niin Kokemäki, Pori kuin viimeisimpänä Kankaanpää.

Kankaanpään peli tiistaina oli yksi hyvä esimerkki tasoeroista, joita nykysarjajärjestelmällä valitettavasti Suomensarjassa on. Jaksovoitot 30-1- ja 27-4 kertovat karua kieltä tasoerosta. Peli ei valitettavasti palvellut kumpaakaan joukkuetta eikä maksavaa kotiyleisöäkään.

Joka tapauksessa valmennus on ollut erittäin tyytyväinen joukkueen tämänhetkisiin otteisiin. Lisäksi samalla rosteria on saatu kierrätettyä halutulla tavalla. Kesäkuun otteluruuhka on ennen juhannusta melkoinen, sillä valtaosa joukkueen pelaajista pelaa samalla B-tyttöjen superpesiksen pelejä. ”Kaiken kaikkiaan kolmen viikon sisällä pelaamme yhteensä 11 ottelua, joten jo pelkästään ylikuormituksen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisemiseksi joukkueen pelaajia on tärkeä kierrättää”, toteaa pelinjohtaja Sami Mäki.

Onnistumisia on tullut joka pelaajan toimesta ja myös koko lohkon eri tehotilastojen kärkiviisikoissa on Jyskeen pelaajia: Lyödyissä Nea Nyholm on toisena (2+15) ja Iida Lastama heti perään kolmantena (4+10). Vastaavasti etenijätilastosta löytyy Monika Iiskala (12) toiselta sijalta sekä Iida Lastama ja Eerika Koski (10) jaetulta neljänneltä sijalta. Kärkilyöntitilastossa Lastama (29) on myös komeasti kolmantena, Pinja Toivosen (26) säestäessä viidentenä.

Myös B-tyttöjen superissa voittotili auki

B-tyttöjen kausi lähti liikkeelle tappiolla ennakkoon kolmea pahinta Raumaa, Poria ja Helsinkiä vastaan. Kaikissa näissä joukkueissa vilisee myös aikuisten superpesiksessä pelaavia pelaajia. Naisten superin aloituksen siirryttyä myöhemmäksi, moni B-ikäinen on aloittanut kautensa nuorten superpesiksessä saaden sieltä arvokasta ottelutuntumaa. Muun muassa Raumalla pelatussa ottelussa vastustajan lautasen äärellä Jyskettä kiusasi seuran oma kasvatti Ilona Hakoniemi, joka siirtyi täksi kaudeksi Feran naisten superpesisjoukkueeseen.

Joka tapauksessa kovista alkusarjan vastustajista huolimatta Jyske on saanut peliään parannettua peli peliltä, joka ennen sarjan alkua olikin nuorelle joukkueelle ykköstavoitteena. Neljännessä runkosarjan pelissä sitten voittotilikin jo aukesi ja vielä juoksuiloittelun saattelemana. Jyskeen B-ikäiset eivät antaneet Hämeenkyrölle mitään mahdollisuutta, vaan voittivat pelin selkein jaksoluvuin 14-4 ja 17-3. Näin vuosien odotus palkittiin ja Jyske otti ensimmäiset pisteet nuorten superpesiksessä yli kymmeneen vuoteen!

Pesiskesä on nyt täydessä käynnissä ja yleisöäkin toivotaan lehtereille vielä entistäkin enemmän. Myös sääennuste lupaa lähiviikoille hyvää, joten tervetuloa seuraamaan mm. lauantaina 19.6. klo 12 Jyskeen naisten edesottamuksia sarjan kärkikamppailussa Rauman Feraa vastaan. Todellinen superlauantai saa jatkoa, kun miehet avaavat maakuntasarjakautensa Ylöjärven Palloa vastaan naisten pelin jälkeen klo 16 Laserkeskus Areenalla.