Porilaisetkaan eivät hetkauttaneet

15.6.2023

Lukkari Erica Rosendah (vas.) ei aivan saanut poltettua etenijää ykköspesälle hienosta hausta ja yrityksestä huolimatta. Meno oli siitä huolimatta lennokasta ympäri kenttää. Kuva Jenna Westerlund

Jyske jatkaa ainoana joukkueena puhtaalla pelillä Ykköspesiksessä. Kovat otteet sai viimeksi kokea Porin Pesäkarhujen Akatemiajoukkue.

Aurinkoisella Laserkeskus-areenalla jännitettiin keskiviikkona pitkään tasaisen ottelun vuoksi, kunnes ottelun kakkospalkitun Emma Virtasen kunnari lopulta käänsi ottelun Jyskeen eduksi Porin Pesäkarhujen Akatemiaa vastaan.

Loppulukemiksi merkittiin 2–0 (2–1, 7–1), mikä tarkoitti sitä, että Jyske on napannut 2–0-voiton seitsemän kertaa putkeen eikä joukkue ole hävinnyt vielä yhtään ottelua. Peli on parantunut koko ajan ja kokoonpanon laajuuden vuoksi pelaajia voidaan kierrättää, jolloin kuorma ei kasva liian suureksi.

Lohkon piikkipaikalla olevan ryhmän ero seuraavaan on kahdeksan pistettä. Jyske on molemmat lohkot mukaan luettuna tehnyt eniten juoksuja ja lisäksi laitilalaisia vastaan on tehty vähiten juoksuja. Juoksujen erotus on peräti 103–42

– Sisäpelissä kentälle meno oli takkuista, mutta saimme toki tarpeeksi tilanteita aikaiseksi, kunnarin toisella jaksolla lyönyt Virtanen kertasi.

Virtanen oli ratkaisemassa jo ensimmäisen jakson voittoa Jyskeelle, kun hän kotiutti kolmannessa vuoroparissa Iida Lastaman. Ennen sitä ensimmäinen jakso oli tiukasti lukemissa 1–1, kun kumpikin joukkue pelasi erittäin tarkasti.

– Ulkopeli toimii meillä aika moitteettomasti millä tahansa kokoonpanolla ja sisäpelissä olemme aina tehneet tarpeeksi juoksuja. Joukkue on hyvä ja yhtenäinen.

Yhtenäisyys ja paineensietokyky todella näkyivät, kun toisella jaksolla edettiin pitkään ilman juoksuja, kunnes Porin Vilma Kivioja löi vieraat johtoon. Jyske nousi jälleen takaa-ajoasemasta rytinällä, sillä kolmannen aloittavalla vuorolla syntyi peräti kuusi juoksua, joiden ansiosta tilanne oli 6–1 ennen viimeistä vuoroparia.

Ensin ottelun ykköspalkittu Erica Rosendahl kotiutti Nelli Mäenpään, minkä jälkeen Virtanen iski pallon vastustamattomasti aivan takarajan tuntumaan. Yhteensä kolmospolttajana pelaava Virtanen löi kunnarin ja neljä juoksua sekä eteni kahdesti kotipesään.

– Oma peli oli tasaista ja hyvää. Ulkopelissä olin varma räpylän kanssa, mutta sisällä lyönnit nousi välillä kopiksi, Virtanen analysoi illan suoitustaan.

Ottelussa Jyske sai hyvin purettua porilaisten tilanteet, vaikka vastustaja pääsi useasti yrittämään juoksujen lyömistä palottomista ajolähtötilanteista. Erityismaininnan ulkopelisuorituksesta saa Alina Rosendahl, joka sai raikuvat aplodit napatessaan syöksykopin ja perään polttamalla etenijän kakkospesälle.

Seuraava ottelu on luvassa lauantaina, kun markkinapelissä vastaan asettuu Pesä Ysit Lappeenrannasta. Samaiset joukkueet pelaavat puolestaan vastakkain Lappeenrannassa ensi keskiviikkona, joten joukkueet tulevat toisilleen tutuiksi.

– Lauantaina otetaan ilo irti pelaamisesta. Hyvällä ulkopelillä ja pienellä sisäpelin parannuksella voitto on napattavissa.