Jyskeen B-tytöt halli-SM kuutosia

28.3.2022

Pronssipeliin tie katkesi katkerasti vasta lisäkotiutuslyöntikilpailussa

Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta Jyske sai jalkeille iskukykyisen joukkueen Halli-SM-lopputurnaukseen Poriin. Syksyllä asetettu tavoite lopputurnauspaikasta oli saavutettu ja Jyske lähtikin lopputurnaukseen tavoitteenaan pelata mahdollisimman ehjä turnaus.

Lauantaipäivänä Jyske kohtasi alkulohkossaan Rauman Feran ja Lapuan Virkiän uusitulla pelitavalla, jossa jokainen joukkue pelasi toisiaan vastaan kaksi kertaa kahden vuoroparin pelitavalla sekä lisäksi loppuun vielä kotiutuslyöntikilpailut. Jokaisesta voitosta sai aina yhden sarjapisteen.

Ensimmäisessä pelissä Fera osoittautui niukasti juoksuin 2-1 paremmaksi. Vastaavasti toisessa pelissä Jyske sen sijaan väänsi niukan 1-0 voiton Lapuasta. Toisella kierroksella Fera osoittautui jälleen juoksun verran paremmaksi voittaen nyt Jyskeen tytöt juoksuin 1-0. Samoin Lapua toisella kierroksella käänsi lopussa pelin itselleen juoksuin 2-1.

Ennen kotiutuslyöntikilpailuja Fera oli varmistanut jo finaalipaikan ja vastaavasti Jyske ja Lapua taistelivat tiukasti pronssipeliin pääsystä. Feran kanssa kotiutuskilpailu päättyi tasan ja kun Virkistä otettiin 3-1 voitto oli pronssipeli jo monella mielessä. Ikävä kyllä Lapua yllätti päivän viimeisessä kotiutuslyöntipelissä Feran, joka tarkoitti että Jyske ja Lapua päätyivät samaan pistemäärään. Tämä tarkoitti taas sitä, että lopullinen paremmuus ratkaistiin 3 lyöjän lisäkotiutuslyönneillä, jossa Virkiä oli tiukkojen vaiheiden jälkeen parempi juoksuin 2-1.Näin Jyskeen haaveet seurahistorian ensimmäisestä B-tyttöjen mitalista haihtuivat savuna ilmaan.

Sunnuntaina Jyske pelasi sijoitusottelun Oulun Lippo Junioreita vastaan. Ottelu pelattiin normaalina 4 + 4 vuoroparin jaksoina vastoin lauantain poikkeuksellista pelitapaa. Peli alkoi Jyskeeltä hyvin ja ensimmäinen jakso menikin näytöstyyliin Jyskeelle juoksuin 5-2. Toinen jakso olikin sitten täysin ensimmäisen jakson vastakohta ja Jyske ei saanut peliään missään vaiheessa pyörimään. Niinpä jakso Oululle juoksuin 4-1. Jaksovoittojen mennessä tasan hallisääntöjen mukaan ratkaisua haettiin taas suoraan kotiutuslyöntikilpailusta. Koko viikonlopun ajan fortuna ei ollut Jyskeen puolella ja Lippo vei kotiutuslyönnit itselleen juoksuin 3-2.

Pelit olivat niin tasaisia kuin ennakkoon laskeskeltiin. Uusi lauantain pelitapa sai käytännössä kaikilta joukkueelta hieman negatiivisen palautteen. Marginaalit olivat niin pienet ja myös onnella oli iso osuus otteluiden kuluissa. Tällä kertaa Jyskeellä ei ollut myöskään se kuuluisa voittavan joukkueen onni matkassa, vaan monessa kohtaa jäi jossiteltavaa etenkin lauantain pelien lopputuloksista.

Joka tapauksessa lopputurnaukseen selviytyminen luo uskoa koko seuran junioritoiminnalle. Tytöt saivat arvokasta oppia tiukoista pelitilanteista, ja käytännössä joka pelissä oli mahdollisuudet aina voittoon asti. Turnaus palveli hyvin kesän pelejä ja kova usko on, että joukkue on B-tyttöjen superpesiksessä kesällä monelle vastustajalle pelottavan kova vastus. Ja olihan joukkueen ikäkoostumus myös sellainen, että ensi vuoden Halli-SM-turnaukseen joka tytöllä on vielä edustusoikeus.

B-tyttöjen halli-SM loppusijoitukset

1. Rauma