Neljä joukkuetta selvillä pesiksen tyttöjen Halli-SM-lopputurnaukseen

21.2.2022

Jyskeen B-tytöt raivasit tiensä seurahistoriallisesti kuuden joukkoon

Viime kesän sarjasijoitusten perusteella Jyskeen B-tytöt lunastivat pitkästä aikaa paikkansa B-tyttöjen Halli-SM-turnauksen alkulohkovaiheeseen. Alkulohkot pelattiin neljässä neljän joukkueen lohkoissa, joista varmuudella vain lohkovoittaja pääsisi Porin kuuden joukkueen lopputurnaukseen.

Jyskeen tytöt saivat ennakkoon tasaiset ja kovatasoiset vastustajat viime viikonloppuna pelattuun alkuturnaukseen Seinäjoelle. Jyske pääsi mittelemään superpesisseuroja Porin Pesäkarhuja ja Seinäjoen Maila-Jusseja vastaan sekä Ylihärmän Pesis-Junkkareita vastaan.

Tiivis lauantaipäivän turnaus aloitettiin tuttua vastustajaa Poria vastaan. Peli oli varsin hyvätasoista ja erittäin tiukkaa molemmilla jaksoilla. Jyske voitti ensimmäisen jakson juoksuin 2-1. Jyskeen tullessa toisen jakson viimeisen tasoittavalle tulostaululla olivat Porin johtolukemat 3-2. Jyske tuli kuitenkin vastustamattomilla lyönneillä rinnalle ja vielä ohi. Näin koko ottelu Jyskeelle jaksoin 2-0 ja elintärkeät kolme pistettä Jyskeelle.

Jyske joutui pelaamaan heti toisen pelin perään järjestävää seuraa eli Seinäjoen Maila-Jusseja vastaan. Liekö ensimmäisen pelin voitto ja lievä väsymys olleet seurauksena, että Seinäjoki pääsi pelissä heti 3-0 johtoon. Vaikka Jyske onnistui viimeisessä vuoroparissa kaventamaan, päättyi jakso Seinäjoelle runsasjuoksuisesti 7-5. Toiselle jaksolle Jyske tiivisti ulkokenttäänsä ja sai samalla tarvittavat juoksut, voittaen jakson 3-1. Näin typistetyn turnausformaatin johdosta siirryttiin suoraan kotiutuslyöntikilpailuun. Jyske esitti edelleen vahvaa ulkopeliä eikä antanut vastustajan viidelle kotiutuslyöntiparille ensimmäistäkään juoksua. Vastaavasti Jyske onnistui heti ensimmäisellä parilla, kun Pinja Rouhiainen saatteli kotipesän turvaan Meeri Heikolan. Näin ottelu Jyskeelle jaksoin 2-1 ja kahden pelin jälkeen Jyskeellä mukavat viisi sarjapistettä.

Viimeisessä alkulohkon pelissä Jyske sai vastaansa Ylihärmän, jonka jatkotoiveet olivat murentuneet Porille ja Seinäjoelle kärsittyjen niukkojen tappioiden myötä (1-0 tappiot molemmista). Jyskeelle panosta sen sijaan riitti, sillä kahdella pisteellä Jyske varmistaisi paikan lopputurnaukseen. Joukkueiden tasoerot olivat läpi turnauksen pieniä, ja sen sai myös Jyske kokea karvaasti viimeisessä pelissä. Kaikkien yllätykseksi Ylihärmä nimittäin nappasi Jyskeestä niukan 1-0 voiton (2-2, 3-1) ja näin saalisti turnauksen avausvoittonsa. Jyskeelle tulos taas merkitsi, että Halli-SM-lopputurnaus paikka ei ollut enää omissa käsissä. Jyske joutui nimittäin jännittämään turnauksen viimeisen pelin tulosta, jossa Seinäjoki voitti Porin niukasti kotiutuslyöntien jälkeen 2-1. Tulos riitti kuin riittikin sijoitusvertailussa pitämään Jyskeen lohkoykkösenä ja samalla varmistamaan Jyskeelle seurahistoriallisen lopputurnauspaikan.

Jyske onnistui turnauksessa laajalla rintamalla. Turnauksen parhaana jyskeeläisenä palkittiin niin ulkona kuin sisälläkin varmoja otteita esittänyt Odessa Rinteelä.

Paikkansa tyttöjen Halli-SM-lopputurnauksessa ovat varmistaneet lohkovoittajina siis Jyskeen lisäksi naapuriseura Fera Raumalta, Oulun Lippo Juniorit. Parhaan lohkokakkosen paikkaa pitää tässä vaiheessa hallussaan Haminan Palloilijat.

Jäljellä on vielä alkulohko C, joka pelataan Lapualla ensi lauantaina 26.2. Lopputurnauspaikkaa tavoittelevat Virkiän lisäksi Jyväskylän Kirittäret, Siilinjärven Pesis ja Ylivieskan Kuula. Lopputurnausjärjestelyistä Porin Karhuhallissa 26.-27.3. vastaava Pesäkarhut-Akatemia on kuudes jatkoon etenevä joukkue. Jyskeen tytöt toivovatkin Poriin runsaslukuista kannattajaryhmäänsä seuraamaan ja kannustamaan maailman parhaiden tyttöjuniorien otteita.