Tahko Pihkalan syntymäpäivästä käynnistyy pesäpallon 100-vuotis juhlavuosi

5.1.2022

Lyöntivuorossa Loimaata vastaan Jyskeen Jaakko Raitio. Lyöntivuoroa seuraavat ja omaa vuoroaan odottavat Esko Kangassalo (vas.) ja Kauko Nurmi (kuva: Jaakko Raitio)

Tänään on pesäpallon kehittäjän Tahko Pihkalan syntymäpäivä ja samalla käynnistyy lajin 100-vuotis juhlavuosi! Pitkäpallosta jalostuneen pesäpallon virallinen kilpailutoiminta alkoi vuonna 1922.

Laitilassa pesäpallotoiminta aloitettiin Jyskeen johtokunnan päätöksellä vuonna 1929, mutta virallisesti Jyskeen miesten joukkue osallistui ensimmäisen kerran sarjatoimintaan vasta vuonna 1933.

Sotien jälkeen Laitilassa juhlittiin niin miehissä kuin naisissakin piirinmestaruuksia ja 1948 miehet voittivat maakuntasarjan ja naiset ylsivät SM-sarjan välieriin asti. 1950-luvun alussa pesäpalloa pelattiin Laitilassa sankoin joukoin ja 1951 Jyskeessä pelasi yli 20 joukkuetta. Laji oli tuolloin myös suosittu yleisön keskuudessa.

Laitilan pesäpallohistoriaan liittyy 1950-luvun alun huippuvuosien jälkeen pelaamista Laitilan Laakan nimellä, paluu Laitilan Jyskeeksi, pesäpallotoiminnan hiipuminen 1960–70-luvun vaihteessa ja uuden tulemisen alkaminen 1970-luvun lopulla. Junioritoiminta käynnistyi 1980-luvun puolivälissä ja kymmenen vuotta myöhemmin juniorijoukkueita osallistui sarjatoimintoihin peräti 13 joukkuetta.

1990-luvulta alkanut noste junioripuolella alkoi tuottamaan tulosta myös kilpailullisesti ja varsinkin tyttöpuolella Jyskeen joukkueet komeilivat valtakunnallisten leirien kärkikahinoissa useampana vuotena ja tuota menestystä eri ikäluokissa on jatkunut näihin päiviin asti. Aikuisten sarjoissa naiset pelasivat ykköspesistä ja kausina 2009 ja 2010 he pelasivat aina superpesiskarsinnoissa asti. Miehet pelasivat 2000-luvun alussa suomensarjaa ja jahtasivat tosissaan nousua ykköspesikseen ja lähimmäksi tuota tavoitetta päästiin kaudella 2004, jolloin kuitenkin Ylistaro oli karsinnoissa parempi voitoin 2–1.

Lajin kehittymisen takia kehitettiin myös pelialustoja ja paikkakunnilla alettiin siirtymään hiekkakentiltä hiekkatekonurmikenttiin. Laitilassakin tällaista kenttää aloitettiin puuhaamaan vuonna 2004 ja vihdoin vuonna 2007 koitti se aika, kun nykyinen Laserkeskus Areena vihittiin käyttöön. Pesäpallojaostolle se oli iso satsaus rahallisestikin, sillä jaosto antoi kentän rakennukseen 50 000 euroa. Uskon kuitenkin, että silloisen jaoston puheenjohtajan Pertti Pokin avajaispuheessaan esittämään toiveeseen on vastattu monta kertaa ja kentän pinnalle on vuosien saatossa niitä onnistumisen ilon kyyneleitäkin valutettu.

Laitilassa on vuosien varrella järjestetty pesäpalloleirejä. Valtakunnallinen naperoleiri pelattiin Laitilassa 1998 ja etelän alueen alueleirejä kaupungissamme on pelattu 2015, 2018, 2019 ja sellainen pelataan myös tulevana kesänä pesäpallon 100-vuotis juhlavuotena. Leirit ovat organisoinniltaan ja toteutukseltaan kova ponnistus seuralle ja talkooväelle, mutta jokaisena vuotena siitä on onnistuttu tekemään lapsille ja nuorille elämyksiä tuottavat kokonaisuudet, jotka ovat saaneet laajalti positiivista kiitosta.

Vuonna 2019 pesäpalloliiton valitsemalla ”vuoden junioriseuralla” Laitilan Jyskeellä menee tälläkin hetkellä hyvin. Alueleiri valmisteluiden lisäksi seuraväki valmistautuu tulevaan juhlakauteen melkein 20 joukkueen voimin. Juniorijoukkueita löytyy G-junioreista B-tyttöihin asti ja aikuisissa naisten edustus pelaa ensi kaudella ykköspesistä ja miehet valmistautuvat maakuntasarjakauteensa. Alueellisesti teemme edelleen tiivistä yhteistyötä Uudenkaupungin suuntaan ja tavoitteenamme onkin nostaa Uuttakaupunkia pesäpallokartalle uudestaan.

Vuosien ja vuosikymmenten saatossa Laitilan pesäpallon eteen on paljon tehty töitä. Sitä ovat tehneet yksittäiset ihmiset ja yhteisöt. Tänä päivänä tuota työtä on jatkamassa ja tekemässä motivoitunut seuraväki, joka haluaa tarjota hyvät mahdollisuudet kaikille harrastaa pesäpalloa omalla tasollaan Laitilassa ja sen lähialueilla. Tahdon lausua isot kiitokset sinne vuosien ja vuosikymmenienkin taakse ja tälle tämänhetkiselle tekijäporukalle.

KIITOS, teitte ja teemme edelleen hyvää ja tärkeää työtä!

Ville Niemi

Juniorivalmennuspäällikkö