B-tytöt hienosti nuorten superin alkulohkon nelosia

10.8.2021

Siiri Riitamaa löi Espoota vastaan peräti 4 kunnaria

B-tyttöjen taival nuorten superpesiksessä tuli päätökseen, kun Jyskeen tytöt nuijivat tylyt lukemat Espoon pesistä vastaan viimeisessä runkosarjan pelissä. Peli oli alusta asti Jyskeen tyttöjen hallintaa, jaksotulokset 30-1 ja 22-2 eivät jätä jossiteltavaa.

Sarjassa jouduttiin siirtymään pistekeskiarvoon, koska pelejä peruttiin korona-altistumien vuoksi. Jyske pelasi runkosarjassa yhteensä 13 peliä saalistaen hienosti kahdeksan voittoa ja viisi tappiota. Jyskeeltä jäi Helsingin Roihua vastaan toinen peli pelaamatta Roihuttarien koronakaranteenien vuoksi. Koronarajoitusten vuoksi sarjajärjestelmä jäi typistetyksi ja Jyskeen hieno neljäs sija ei valitettavasti riittänyt mitalipeleihin. Kuitenkin kokonaisuudessaan kaudesta jäi erittäin hyvä maku, sillä kivikovan alkulohkon nelossija oli nuorelle ryhmälle erinomainen saavutus. Edelle kiilasivat vain naisten Superpesisseurat Porin Pesäkarhut, Raumana Fera ja Helsingin Roihu. Taakse sen sijaan jäivät Superin seuroista Hyvinkään Tahko ja Ykköspesisseurat Haminan Palloilijat, Hämeenkyrön Räpsä ja Espoon Pesis.

Koko kausi oli nousujohteinen. Nousujohteista kautta kuvaa hyvin se, että 10 viimeistä pelistä Jyske voitti peräti kahdeksan peliä. Valitettavasti sarjajärjestelmäkään ei ollut tyttöjen puolella. Alkuun kohdattiin nimittäin sarjan kovimmat vastustajat ja vähäisten harjoituspelien ja myös loukkaantumisten vuoksi peli saatiin kunnolla uomiin vasta kesäkuun puolessa välissä. Vielä kun sarjajärjestelmää jouduttiin näinä poikkeusaikoina typistämään niin, että jatkosarjat jouduttiin tyystin perumaan.

Joka tapauksessa joukkueen ikärakenne on sellainen, että vain kaksi pelaajaa tulee ensi vuonna ns. yli-ikäiseksi muiden saadessa pelata vielä ainakin kaksi kautta nuorten superpesistä. Tämän johdosta tulevaisuus Jyskeen B-tytöillä näyttää enemmän kuin valoisalta. Ensi vuoden joukkue tullee säilymään lähes samana ja täten myös mitalipelit siintävät jo ensi kaudelle joukkueen tavoitteena.

B-tyttöjen kauden loppuessa katseet kiinnittyvätkin joukkueella nyt jo naisten Suomensarjan nousupeleihin. Jyske on sarjassa tällä hetkellä kiinni lohkon kakkospaikasta, joka takaisi pääsyn Ykköspesiksen nousukarsintoihin. Tämän vuoden sarjajärjestelmässä noususta tavoittelee ensin lohkon kaksi parasta lohkofinaalin muodossa paras kolmesta järjestelmästä. Sen jälkeen voittaja jatkaa tavoitteluaan ykköspesispaikasta neljän muun lohkon voittajia vastaan yksinkertaisessa sarjajärjestelmässä. Näistä kaksi parasta joukkuetta nousee kaudeksi 2022 ykköspesikseen.

Seuraavan kerran naiset pelaavat kotiyleisön edessä sunnuntaina 15.8 klo 16:00 Ruoveden Pirkkoja vastaan. Tämän jälkeen keskiviikkona vastustajaksi runkosarjan päätöspeliin saapuu Manse PP. Lohkofinaalit alkavatkin sitten heti seuraavana lauantaina ja sunnuntaina. Joukkue toivookin, että kotiyleisö tulee runsaslukuisena kannustamaan kotijoukkuetta voittoon niin runkosarjan viimeisiin peleihin kuin myös mahdollisiin lohkofinaaleihin.

B-tyttöjen runkosarjan taulukko

Naisten Suomensarjan runkosarjan taulukko