PESISKAUDEN ALKU LÄHESTYY!

19.5.2020

Kohta pelataan taas!

Kausi 2020 alku lähestyy ja ensimmäiset harjoituspelit on sovittu. Vallitseva tilanne on aiheuttanut sarjakauden alun siirtymisen ja sarjojen otteluohjelmia odotetaan seuroissa kuumeisesti. Nyt tässä vaiheessa on sovittu muutaman joukkueen osalta ensimmäiset harjoituspelit. Kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Laserkeskus Areenalla harjoituspelejä pelaavat Jyskeen D-pojat, C-tytöt ja naisten suomensarjan joukkue. Pelit löytyvät KOTIOTTELUT -osiosta sivujen sivupalkista.

Laitilan Jyskeellä osallistuu tällä kaudella joukkueita kaikkiaan 14 eri sarjaan. Pienryhmäharjoittelu ulkokentillä starttasi ohjeistuksia ja rajoituksia noudattaen kunnolla viime viikolla. Harjoitusten alku on osoittanut, että joukkueet pelaajineen ja valmentajineen ovat olleet innoissaan siitä, että päästiin taas tositoimiin ja pelikautta todellakin jo odotetaan! Tarkoituksena on, että sarjat alkavat kesäkuussa porrastetusti

Jyskeen nuorimmat pelaajat eli G-juniorit aloittavat harjoittelun ensi viikolla ja molemmat, tytöt ja pojat osallistuvat kesällä Junnu Super -turnauksiin, joissa pelataan aloitteleville pelaajille hyvin sopivaa pienpesistä. Talvella aloitetuissa treeneissä pelaajia kävi hienosti ja joukossa oli uusia pelaajia mukavan paljon.

F-junioreissa pelaajat odottavat malttamattomasti pääsevänsä näyttämään, miten pelitaidot ovat kehittyneet viime vuodesta. Tytöissä Jyskeen joukkue lähtee vertailemaan taitojansa läntisen alueen aluesarjaan, jossa tulevat vastaan mm. tutut Rauman Feran ja Porin Pesäkarhujen joukkueet. Poikien ensimmäisten harjoitusten perusteella polte pelaamiseen on joukkueella kova ja pojat pääsevätkin mittaamaan pelitaitojaan etelän alueen aluesarjaan mm. Loimaan Palloilijoita ja Pöytyän Urheilijoita vastaan.

Seuran E-juniorijoukkueet pelaavat tänä kesänä läntisen alueen aluesarjoissa ja pojat urakoi lisäksi vielä eteläisen alueen sarjassakin. E-pojat pelaavat pelisarjoja ja sarjat pelataan ns. lähilohkoissa, joten etelän sarjassa vieraat tulevat Varsinais-Suomen alueelta ja lännen sarjassa Satakunnan alueelta. E-tytöt lähtevät haastamaan tulevana kesänä lännen alueen muita kilpasarjajoukkueita. Kovalta tyttöpesäpallopaikkakunnalta Porista Pesäkarhut juoksuttavat kiilaan peräti kolme joukkuetta.

Kilpasarjoihin lähtee Jyskeen D-juniorijoukkueita kaksi kappaletta. Niin tytöissä kuin pojissakin joukkueet lähtevät hyvin harjoitelleina tulevaan kauteen, jossa on odotettavissa todella kovia pelejä. D-pojissa vastustajina ovat mm. Kouvolan, Haminan, Hyvinkään ja Jokioisten kovat joukkueet. D-tytöissä ei kovia vastustajia tarvitse lähteä hakemaan niin kauas kuin pojissa, kun vanhat kilpakumppanit Fera (Rauma), Pori ja Mynämäki ovat hyvinkin lähellä. Kilpasarjan lisäksi tyttöjen puolella pelataan vielä läntisen alueen pelisarjaakin.

C-junioreissa, kuten ei muissakaan nuoremmissa ikäluokissa päästä tänä vuonna mittelemään paremmuudesta valtakunnallisilla leireillä, joten pesäpalloliitto on päättänyt järjestää C-ikäisten SM-sarjan. Tuohon sarjaan lähtee Jyskeen C-tytöt. Alkusarjat pelataan alkulohkoina, joiden voittajat pääsevät suoraan lopputurnaukseen. Eri lohkojen kakkos- ja kolmossijalle sijoittuneet joukkueet pelaavat ristiin ja näiden otteluiden voittajat lunastavat myös paikkansa lopputurnaukseen, jossa sitten ratkotaan C-tyttöjen Suomen mestaruus. Lopputurnaus pelataan Seinäjoella 22.-23.8.2020.

Aikuisten sarjoissa Jyskeellä on kolme joukkuetta. Naisten puolella lähdetään pelaamaan maakunta- ja suomensarjaa. Joukkueet ovat sopiva sekoitus nuoria innokkaita ja "nälkäisiä" C- ja B-ikäisiä junioripelaajia, jotka luovat hyvän kilpailutilanteen pelipaikoista. Samalla he haastavat omalla toiminnallaan hyvin harjoitelleita naispelaajia, jotka toki hekin ovat vielä iältään nuoria. Kilpailutilanteen lisäksi joukkueen iso rinki antaa valmennukselle hyvän mahdollisuuden pelaajien kierrättämiseen kesän tiukassa pelirytmissä. Kesän aikana saatetaan nähdä myös D-ikäisiä tyttöjä ainakin maakuntasarjan otteluissa.

Miesten joukkueella on tulevana kesänä ns. uudet haasteet edessään, kun viime kesänä hyvin menneiden pelien tuloksena tuli nousu maakuntasarjaan. Joukkue harjoitteli vaihtelevasti talvikaudella ja valmennus luotti kiven kovaa pelaajistonsa kevään "omaharjoittelu" -jaksoon.  Luotto ei osoittautunut turhaksi viime viikkoisten ulkona tapahtuneiden avaustreenien perusteella. Pienryhmäharjoittelun aloittaneet pelaajat kirmasivat kentällä jo alkulämmittelyssä kuin nuoret varsat konsanaan, jotka päästettiin irti laitumelle telmimään. Lajin osalta joukkue tuntui olevan todella hyvässä lyöntikunnossa, sillä pallo sai usean pelaajan toimesta iloisesti kyytiä keskimaila -osumien johdosta. Tulevan kesän joukkue on hyvä sekoitus nuorta innostuneisuutta ja harkitsevaa, kovan peliälyn omaavaa kokenutta kaartia Pakkaa sopivasti sekoittamassa on vielä seuran omat juniorit, jotka varmasti tulevat saamaan oman näyttöpaikkansa kesällä miesten ringissä.

Sarjojen aloituksista ja otteluohjelmista tiedotetaan heti, kun saamme itse niistä tietoa.

Nähdään pesiskentillä!

Ville Niemi