Naisten edustusjoukkue nuorentuu

16.2.2019

Naisten Suomen- ja Maakuntasarjan joukkuekuva testipäivän aamuna. Päällekkäisyyksien vuoksi kaikki naiset eivät päässeet osallistumaan kuvaukseen.

- Tavoitteena ajaa sisään omia lahjakkaita junioreita

Vaikka talviset lajit ovat tällä hetkellä jokaisen penkkiurheilijan suurennuslasin alla, on pesäpallojaostossa katsetta siirretty jo kohti kevättä. Pitkä ja raskas talviharjoittelukausi on pikkuhiljaa taittumassa historiaan. Naisten lokakuussa aloitettu talviharjoittelukausi on edennyt suunnitelman mukaisesti. Ensin pääpainona on ollut fysiikkapainotteisesti juoksuvoiman ja keskivartalon vahvistaminen. ”Vuoden vaihteen jälkeen ollaan otettu yhä enemmän harjoitteluun mukaan lajille tyypillisiä heitto-, kiinniotto- sekä lyöntiharjoitteita liikkuvuutta unohtamatta”, taustoittaa jaoston valmennuspäällikkö Ville Niemi.

Puitteet pesäpallon talviharjoittelulle ovat parantuneet Laitilassa huomattavasti. ”Niin monitoimihallin juoksusuora kuin myös hallin ison salin puoli antavat meille pesäpalloilijoille hyvät harjoitusolosuhteet talvikaudelle”, toteaa jaoston puheenjohtaja Sami Mäki. Lisäksi edustusjoukkueet hakevat lähempänä kevättä tuntumaa Rauman talviharjoitteluhallissa, jossa päästään lyömään täyspitkiä lyöntejä.

Kesällä 2019 Jyskeellä on naisjoukkueet niin Suomensarjassa kuin Maakuntasarjassakin. Suomensarjassa Jyske mittelee lounaislohkossa Kankaanpään, Ikaalisen, Hämeenkyrön, Ruoveden, Porin, Kokemäen, Rauman, Loimaan ja Turun kanssa. Kaksinkertaisen runkosarjan jälkeen edessä on neljän parhaan väliset pudotuspelit, josta voittajalle on luvassa karsintapaikka Ykköspesikseen.

Jyske lähtee kauteen nuorennetuilla edustusjoukkueilla. ”Haluamme antaa valtakunnan ikäluokkansa terävimpään kärkeen kuuluville 14-16 vuotiaille omille tytöille näyttöpaikan ja kehityspolun aikuisjoukkueissa”, vahvistaa Mäki. ”Osa tytöistä tulee varmasti pelaamaan uran ensimmäisen Suomensarjan ottelunsa ja kaikki saavat varmasti vastuuta ainakin Maakuntasarjassa”, Mäki jatkaa. Jotta harjoituskauteen saataisiin murrosiässä oleville tytöille vielä lisäpotkua, on C-tyttöjen joukkue menossa Espanjan Malagaan viikon harjoitusleirille huhtikuun lopulla. Tämän ikimuistoisen leirin mahdollistajana on joukko paikallisia tukijoita, joita joukkue haluaakin jo ennen leiriä nimettömänä kiittää.

Lisäksi mukaan on edelleen saatu oman juniorimyllyn käyneitä kokeneempia pelaajia puolen tusinaa, joten joukkueen rakenne kuulostaa hyvin terveeltä ja tulevaisuudeltaan valoisalta. Myös kilpailutilanne pelipaikoista on valmennukselle mieluinen. Seuran omien pelaajien lisäksi Jyske tekee edelleen tiivistä yhteistyötä Mynämäen Vesan kanssa, joka viime kauden päätteeksi nousi aina naisten Superpesikseen asti. Vesattarien junioreita tulee pelaamaan myös Jyskeen väreissä tulevalla kaudella. Lisäksi edustusjoukkueisiin uusina kasvoina tulee Köyliön Lalleista Pia Kuusisto ja Julia Viskari sekä Hyvinkään Tahkosta Esteri Kalliomäki.

Suomensarjan otteluohjelma on jo julkaistu ja ne voi käydä katsastamassa Jyskeen kotisivuilta. Maakuntasarjan ohjelma odottaa vielä pesäpalloliiton vahvistusta. Lisäksi kotisivuilta voit käydä tilaamassa kauden 2019 kannatuskortin. Samalla tuet Jyskeen koko pesäpallojaoston toimintaa.

Lisätietoa Jyskeen pesäpallojaoston toiminnasta Laitilan Jyskeen kotisivuilta, facebookista (Laitilan Jyske Pesäpallo) tai jaoston puheenjohtajalta Sami Mäeltä (0440 223 201).