Kulman Pallo pesispuulaakin mestari 2017

4.9.2017

Kovatasoinen turnaus pelattiin loistavassa säässä

Vuoden 2017 pesispuulaakimestaruus Laitilassa ratkottiin kuuden joukkueen voimin. Aamulla klo 9.00 startanneet pelit olivat hyvätasoisia kamppailuja. Peleissä nähtiin loistavia suorituksia. Kentällemenot oli monipuolisia, tilanteita rakennettiin upeilla vaihtolyönneillä ja kotiin otettiin etenijää niin kovilla saumapommeilla kuin etukentälle tiputetuilla taitavilla näpeilläkin. Pesille juostiin loppuun asti ja sinnekin syöksyttiin tarvittaessa. Ulkopelissä koppareilta nähtiin syöksykoppeja ja polttoheitot viuhuivat kovaa vauhtia kiinniottajien räpylöihin. Tärkeintä oli koko päivän mittaan pelaajistosta välittynyt liikunnan riemu ja iloinen meininki.

Alkulohko A pelattiin Laserkeskus Areenalla ja aamulla pelit aloittivat Mapas ja Team Kodjala. Tässä kohtaamisessa Mapas oli parempi juoksuin 9-3. En tiedä, tuntuiko peli Kodjalaa vastaan Mapaslaisten jaloissa, sillä seuraavassa pelissä heidän juoksusarakkeeseensa ei tullut yhtään juoksua ja tappio FC Tynnyreitä vastaan kirjattiin 0-7. Alkulohkon viimeisessä ottelussa ei Team Kodjalastakaan ollut kaatamaan Tynnyreitä, sillä Tynnyreiden alkulohkon voitto varmistui tuloksella 14-4. Näin ollen lohko A:sta Team Kodjala lähti Valkojärvelle pelaamaan sijoista 5.-6. ja Mapas lohkokakkosena meni pronssiotteluun ja FC Tynnyrit suuntasivat katseensa turnauksen mestaruuden ratkaisevaan loppuotteluun.

Toinen alkulohko (B) pelattiin Valkojärven kentällä. Ensimmäinen aamun ottelu AS Laman ja Kulman Pallon välillä oli todella tiukka ja ratkaisu ottelussa nähtiin vasta pelin viimeisellä tasoittavalla, kun Kulman Pallo nousi juoksun takaa-ajoasemasta ensin rinnalle ja sitten vielä ohi. Kulman Pallolle voitto 5-4. Seuraavassa ottelussa Kakkuu Järvellä haastoi AS Laman joukkueen ja pelin alussa homma näyttikin hyvältä, sillä kakkospuolen puhkaisulla Kakkuu Järvellä siirtyi 3-1 johtoon pelin alkupuoliskolla. Tämä kuitenkin ilmeisesti toimi herättävänä tekijänä AS Laman pelaajille, sillä loppupeli meni heidän komennossaan ja loputulos oli AS Lamalle 10-3. Viimeisessä alkulohkon ottelussa Kulman Pallo pääsi levänneenä toisen ottelun peräkkäin pelaavaa Kakkuu Järvellä -joukkuetta vastaan. Tässäkin ottelun alku oli tiukka, mutta kääntyi lopulta Kulman Pallolle selvästikin 15-1. Näin lohko B:stä loppuotteluun tiensä selvitti Kulman Pallo, pronssiotteluun pääsi valmistautumaan AS Lama ja sijoista 5. ja 6. jäi Valkojärvelle pelaamaan Kakkuu Järvellä.

Ottelu sijoista 5. ja 6. oli nopeatempoinen ja ennenkaikkea ottelun ensimmäiset kolme vuoroparia oli ennätyksellisen nopeat johtuen palojen nopeasta synnystä. Tämän jälkeen joukkueet saivat pelistä kiinni paremmin ja tilanteita alkoi syntymään. Tilanteet hyödynsi loppujen lopuksi paremmin Team Kodjala ja pelin päättyessä tulostaululla komeili Team Kodjalan voittolukemat 6-1.

Pronssiottelu pelattiin Laserkeskus Areenalla ja ottelussa edettiin juoksuja tehden tasatahtiin, mutta AS Lama oli loppujen lopuksi Mapasia niukasti parempi juoksuin 7-5. Näin ollen ottelun jälkeen kiilassa tuloksen julistuksen ja kiitospuheiden jälkeen AS Laman pelaajille ja managerille jaettiin vuoden 2017 Laitilan puulaakipesiksen pronssiset mitalit.

Turnauksen huipensi loppuottelu, johon siis tiensä selvittivät A lohkon voittajana FC Tynnyrit ja B lohkon voittajana Kulman Pallo. Ottelun alussa edettiin tasaisissa merkeissä, kunnes Kulman Pallo hyvillä suorituksilla ja hieman vastustajan avustamanakin siirtyi pienelle karkumatkalle. FC Tynnyrit vastasivat vielä parilla kavennusjuoksulla, mutta Kulman Pallo kuittasi ne tehden juoksun pari lisää loppuluvuiksi 6-3 ja näin ollen varmisti itselleen tämän vuoden puulaakipesiksen mestaruuden!

Turnauksen loppujärjestys:

1. Kulman Pallo

2. FC Tynnyrit

3. AS Lama

4. Mapas

5. Team Kodjala

6. Kakkuu Järvellä

Tämän vuoden puulaakiturnaus sai kentältä pääsääntöisesti positiivista palautetta ja uudet sääntömuutoksetkin (tenavapallo ja lyhennetty kenttä) otettiin hyvin vastaan. Järjestävä taho tahtoo esittää vielä suuret kiitokset pelaajille, joukkueisiin kuuluneille, tuomareille ja kaikille, jotka olitte mukana tekemässä turnauksesta loisteliasta tapahtumaa! Toivottavasti nähdään samoissa merkeissä ensikin vuonna!

Ville Niemi

Juniorivalmennuspäällikkö